Opis sprawdzianu kompetencji językowych dla kandydatów do klas dwujęzycznych

Opublikowano: 2020-05-11 11:29, Numer artykułu: 27082 , Autor: T.K.

Opis sprawdzianu kompetencji językowych dla kandydatów do klas dwujęzycznych

 

Sprawdzian kompetencji przewidziany jest dla wszystkich kandydatów do klas dwujęzycznych. Przystępują do niego uczniowie klasy szóstej szkoły podstawowej. Test odbywa się tego samego dnia w czterech szkołach podstawowych (2020 r. – data zostanie ustalona) i trwa 60 minut.

Test sprawdza umiejętności językowe kandydatów na poziomie A2 w Skali Rady Europy (ang. Common European Framework of Reference). Test składa się z dwunastu zadań typu zamkniętego, za każdą prawidłową odpowiedź kandydat otrzymuje jeden punkt, w sumie może otrzymać ich 60. Sumę punktów uzyskaną przez danego kandydata bierze się pod uwagę z innymi kryteriami naboru do klas dwujęzycznych (kryteria określone są przez Kuratora Oświaty).

W sprawdzianie mogą pojawić się następujące zadania sprawdzające poszczególne umiejętności:

  • Rozumienie tekstu pisanego - zadania zamknięte: wybór wielokrotny, prawda/fałsz, dobieranie

  • Znajomość środków językowych - zadania zamknięte: wybór wielokrotny, dobieranie

  • Znajomość funkcji językowych - zadania zamknięte: wybór wielokrotny, dobieranie

Sprawdzian językowy testuje:

  • rozumienie krótkich tekstów pisemnych

  • umiejętność znajdowania w tekście określonych informacji

  • posługiwanie się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych)

  • kompetencje językowe, również w oparciu o język polski

Kandydat na poziomie A2 znajomości języka angielskiego charakteryzuje się następującą wiedzą:

- rozumie często używane zdania i wyrażenia dotyczące ogólnych tematów

- umie porozumiewać się w prosty sposób i dokonywać prostej wymiany informacji

- jest w stanie opisać swoje doświadczenia, a także sprawy, które związane są z

podstawowymi potrzebami życia codziennego

- zna podstawowe zwroty związane z życiem codziennym

 

Na poziomie A2 zna następujące zagadnienia gramatyczne:

Czas Present Continuous

Czas Present Perfect

Czas Past Continuous

Różnice między czasem Past Simple i Past Continuous

Podstawowe czasy i struktury odnoszące się do przyszłości

Dopełniacz saksoński

a … the …

Have , have got

Zerowy i pierwszy okres warunkowy

Słownictwo (słownictwo na poziomie A2 jest podstawowe):

1. Christmas (Święta Bożego Narodzenia)

2. Around town (wokół miasta)

3. The beach (plaża)

4. Air travel (podróż lotnicza)

5. In a hotel (w hotelu)

6. Daily routine (czynności codzienne)

7. Shopping (zakupy)

8. Containers (pojemniki)

9. Patterns (wzory)

10. Materials (materiały)

11. Appearance (wygląd)

12. Accessories (dodatki)

13. Kitchen (kuchnia)

14. Meat and fish (mięso i ryby)

15. Vegetables (warzywa)

16. Fruit (owoce)

17. Meals and cooking (posiłki i gotowanie)

18. Sport (sport)

19. Olympic sports (dyscypliny olimpijskie)

20. Football (piłka nożna)

21. Technology (technologia)

 

Polecenia do zadań napisane są w języku polskim. Uczniowie wypełniają test czarnym lub niebieskim długopisem. Odpowiedzi do sprawdzianu przenoszone są przez kandydatów na kartę odpowiedzi dołączoną do sprawdzianu.

Uczniowie ze stwierdzoną dysleksją mogą nie przenosić odpowiedzi na kartę odpowiedzi, ale muszą napisać literę D na pierwszej stronie sprawdzianu (prawy górny róg kartki). W takim przypadku kandydaci zaznaczają kółkiem swoje odpowiedzi bezpośrednio w zadaniach. W przypadku błędnego zapisu swojej odpowiedzi, skreślają ją krzyżykiem, a poprawną odpowiedź zaznaczają kółkiem.