Centrum Wspierające Edukację Włączającą w Bydgoszczy

Opublikowano: 2025-12-01 11:45, Numer artykułu: 106219 , Autor: T.K

Sprawozdanie z realizacji I etapu działalności Specjalistycznego Centrum Wspierającego Edukację Włączającą w Bydgoszczy

 

Wraz z końcem listopada br., zakończył się pierwszy trzymiesięczny etap podejmowanych działań i przedsięwzięć przez Specjalistyczne Centrum Wspierające Edukację Włączającą w Bydgoszczy.Tuż po formalnym ukonstytuowaniu  SCWEW i podpisaniu umów o współpracy z 5 placówkami edukacyjnymi powołano 10 osobowy zespół składający się z 5 ekspertów SCWEW oraz 5 koordynatorów edukacji włączającej w każdej z placówek. Kolejnym niezbędnym elementem stał się udział lidera SCWEW na szkoleniowych Radach Pedagogicznych:Przedszkola nr 49, Szkoły Podstawowej nr 17, Szkoły Podstawowej nr 37, Szkoły Podstawowej nr 66 i Branżowej Szkoły I Stopnia Nr 12 Samochodowej w celu zapoznania z ideą i modelem SCWEW oraz określeniem zasad współpracy pomiędzy placówką a SCWEW.Przeprowadzono ponadto spotkania eksperckie i konsultacje zarówno z nauczycielami, specjalistami,pedagogami specjalnymi i pracownikami niepedagogicznymi, jak i również z dyrektorami szkół i przedszkola w celu przedstawienia zasad współpracy ze SCWEW i realizacji wsparcia. Nawiązano także rzeczową i profesjonalną współpracę z partnerskimi instytucjami: Poradniami Psychologiczno – Pedagogicznymi oraz Miejskim Ośrodkiem Edukacji Nauczycieli.

Nadrzędnym, a wręcz fundamentalnym działaniem ekspertów SCWEW w trakcie I etapu było przeprowadzenie diagnoz pogłębionych w przedszkolu i szkołach ogólnodostępnych objętych wsparciem SCWEW w zakresie potrzeb, możliwości i oczekiwań oraz przygotowanie szczegółowych raportów z tychże diagnoz.  Powyższe dokumenty pozwoliły na  opracowanie zbiorczego, analitycznego planu wsparcia przedszkola i szkół ogólnodostępnych w odniesieniu do zdiagnozowanych potrzeb, wyeksponowanych w pięciu obszarach :

  • Strategie i uwarunkowania pracy z grupą zróżnicowaną; tworzenie i realizowanie programów wsparcia przy ścisłej współpracy z rodzicami
  • Strategie nauczania, sposoby komunikacji i wykorzystanie specjalistycznych materiałów dydaktycznych oraz technologii informacyjno – komunikacyjnej w ramach uniwersalnego projektowania działań w edukacji
  • Troska o zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży, ich integrację w ramach różnorodności oraz o dobrostan nauczycieli, specjalistów i  innych pracowników placówki
  • Doskonalenie wiedzy i umiejętności w zakresie oceny funkcjonowania uczniów, ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz efektywności udzielanego im wsparcia
  • Skuteczność zarządzania placówką we współpracy z organem prowadzącym oraz innymi instytucjami i podmiotami realizującymi działania na rzecz szkół i przedszkoli.

Powyższe działania upowszechniane są na oficjalnych stronachinternetowych 5 placówek objętych wsparciem, na stronach instytucji wspierających MOEN, PPPnr1 i PPPnr2 oraz na stronie SCWEW Bydgoszcz (https://www.scwew.bydgoszcz.pl). Wszyscy eksperci SCWEW pełnią dyżury eksperckie zamieszczone na stronie SCWEW. Wyznaczony został także termin cotygodniowych konsultacji eksperckich z koordynatorami edukacji włączającej, na którychplanowana jest bieżąca współpraca zespołu,wymienianie się wiedzą i doświadczeniemoraz wypracowywane są sposoby skutecznej komunikacji.

            Na uwagę zasługują także trzy listopadowe przedsięwzięcia, które stanowią wartość dodaną bydgoskiego SCWEW w I etapie działalności :

  • Przeprowadzenie Kujawsko – Pomorskiego Mityngu Pływackiego Osób Niepełnosprawnych w Osielsku, gdzie w skład komitetu organizacyjnego weszli eksperci SCWEW, a wolontariuszami byli uczniowie Szkoły Branżowej przy ZSS w Bydgoszczy
  • Konsultacje eksperckie z nauczycielami ZSS i spotkania integracyjno – włączające uczniów tejże szkoły z uczniami Specjalnego Ośrodka Szkolno – Wychowawczego nr 3 w Bydgoszczy
  • Debatapt. „Czy szkoła jest gotowa na prawdziwą różnorodność?”, która odbyła się w Szkole Podstawowej nr 66 z udziałem uczniów i nauczycieli SP 66 i SP 17 oraz  lidera SCWEW. Wypracowano tam następującą konkluzję: „Różnorodność w szkole to zasób, który – mimo trudności – wzbogaca środowisko edukacyjne i inspiruje do tworzenia bardziej otwartego, wspierającego miejsca dla wszystkich uczniów ”.

Przed nami kolejny II etap, w którym oprócz kontynuacji rozpoczętych konsultacji eksperckich przeprowadzimy następujące przedsięwzięcia :

  • zorganizujemy ogólnopolską konferencję dotyczącą wdrażania edukacji włączającej w placówkach ogólnodostępnych
  • przeprowadzimy kampanię społeczną m in w środkach masowego przekazu
  • uruchomimy wypożyczalnię nowoczesnego sprzętu specjalistycznego i pomocy dydaktycznych wraz z przeprowadzaniem konsultacji,instruktaży i pokazówwykorzystaniatakiego sprzętu
  • zainicjujemy i poprowadzimy sieć współpracy i samokształcenia dla nauczycieli oraz specjalistów z przedszkoli, szkół ogólnodostępnych

Plan wsparcia dla bydgoskich placówek objętych SCWEW jest przykładem nowoczesnego, zintegrowanego podejścia do edukacji włączającej. Jesteśmy przekonani, że dzięki zaangażowaniu wszystkich uczestników – kadry poszczególnych placówek, uczniów, rodziców, partnerów lokalnych i ekspertów możliwe są wartościowe  poszukiwania jak najlepszych rozwiązań w celu zapewnienia każdemu dziecku sukcesów rozwojowych i edukacyjnych.

 

Krzysztof Nowaczyk - ekspert ds. informacji i ewaluacji SCWEW

 

Specjalistyczne Centrum Wspierania Edukacji Włączającej (SCWEW)

ponownie w Bydgoszczy

etap I

 

            Kontynuacja działalności SCWEW w Bydgoszczy w latach 2025-2026 jest wynikiem ciągłego poszukiwania odpowiedzi na narastające wyzwania oświatowe, koncentrujące się na pytaniu : jak zapewnić wysoką jakość edukacji dla wszystkich uczniów, niezależnie do jakiej szkoły, czy przedszkola uczęszczają?

            Podstawowym założeniem nowego modelu edukacji (edukacji włączającej) jest  dzielenie się wiedzą i doświadczeniami nauczycieli i specjalistów placówek specjalnych z nauczycielami przedszkoli i szkół ogólnodostępnych w celu wspólnego poszukiwania jak najlepszych rozwiązań do zapewnienia każdemu dziecku sukcesów rozwojowych i edukacyjnych na miarę indywidualnych potrzeb i możliwości.

            Realizowane od września 2025r. przedsięwzięcie to : „Budowa skoordynowanego systemu pomocy specjalistycznej opartego na Specjalistycznych Centrach Wspierających Edukację Włączającą” na podstawie decyzji Ministra Edukacji FERS.01.06-IP.05-0003/23 z dnia 28 marca 2024 r., w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027.

            Działalność SCWEW w Bydgoszczy będzie procesem wieloetapowym. W pierwszym etapie zaplanowaliśmy do realizacji następujące zadania :

  • Formalne ukonstytuowanie  SCWEW, założenie strony internetowej i powstanie logo
  • Przeprowadzenie szkoleń Rad Pedagogicznych w pięciu bydgoskich placówkach objętych wsparciem w celu zapoznania z ideą i modelem SCWEW oraz określeniem zasad współpracy pomiędzy placówką a SCWEW
  • Zainicjowanie współpracy z instytucjami partnerskimi: Poradniami Psychologiczno - Pedagogicznymi, Miejskim Ośrodkiem Edukacji Nauczycieli, uczelniami wyższymi, organizacjami pozarządowymi oraz placówkami pomocy społecznej
  • Przeprowadzenie indywidualnych konsultacji eksperckich dla dyrektorów przedszkoli i szkół oraz pedagogów specjalnych
  • Przeprowadzenie diagnoz pogłębionych w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych objętych wsparciem SCWEW
  • Przygotowanie raportów z przeprowadzonych diagnoz pogłębionych
  • Opracowanie zbiorczego planu wsparcia przedszkoli i szkół ogólnodostępnych w odniesieniu do zdiagnozowanych potrzeb

W ramach realizacji kolejnych etapów działalności SCWEW, które będziemy sukcesywnie opisywać przewidziano także m.in.:

  • Konsultacje eksperckie dla nauczycieli, rodziców i dyrektorów
  • Superwizje koleżeńskie i zajęcia otwarte w placówkach
  • Przeprowadzenie indywidualnych diagnoz specjalistycznych
  • Organizacja szkoleń i warsztatów tematycznych 
  • Utworzenie Wypożyczalni sprzętu specjalistycznego i pomocy dydaktycznych
  • Rozpowszechnianie idei SCWEW w kampanii społecznej wspierającej edukację włączającą
  • Zorganizowanie konferencji naukowej promującej edukację włączającą

 

 

Struktura organizacyjna SCWEW

przy  Specjalnym Ośrodku Szkolno – Wychowawczym nr 3

Bydgoszcz, Graniczna 12

https://www.scwew.bydgoszcz.pl/

Aleksandra Kotecka – lider zespołu SCWEW Bydgoszcz

Jolanta Wierzbińska – ekspert ds. edukacji włączającej

Anna Bonisławska - ekspert ds. edukacji włączającej

Dorota Firmowska - ekspert ds. technologii wspomagających

Krzysztof Nowaczyk - ekspert ds. informacji i ewaluacji

oraz

 

 Koordynatorzy ds. edukacji włączającej i współpracy ze SCWEW

w 5 bydgoskich placówkach ogólnodostępnych :

 

Elwira Chazbijewicz

Przedszkole nr 49

Dorota Sosnowska

Szkoła Podstawowa nr 17

Dagmara Owsianik

Szkoła Podstawowa nr 37

Ewa Chojnacka

Szkoła Podstawowa nr 66

Daria Wojtkiewicz

Branżowa Szkoła I Stopnia Nr 12 Samochodowa

 

                   Ponowne uczestnictwo i powierzenie zadań w „Budowie skoordynowanego systemu pomocy specjalistycznej opartego na Specjalistycznych Centrach Wspierających Edukację Włączającą”  jest dla nas ogromnym wyróżnieniem. Korzystając z wcześniejszych doświadczeń            i reagując na dynamikę nowych wyzwań w polskiej edukacji będziemy aktywnie wspierać model edukacji włączającej, która bazuje na przekonaniu, że wszyscy uczniowie w szkole mają zapewnione warunki do nauki i rozwoju, uwzględniające ich indywidualne potrzeby i możliwości, a nauczyciele są przygotowani do codziennego prowadzenia zajęć w grupach zróżnicowanych.

 

 

Krzysztof Nowaczyk - ekspert ds. informacji i ewaluacji SCWEW