Centrum Wspierające Edukację Włączającą w Bydgoszczy
Sprawozdanie z realizacji I etapu działalności Specjalistycznego Centrum Wspierającego Edukację Włączającą w Bydgoszczy
Wraz z końcem listopada br., zakończył się pierwszy trzymiesięczny etap podejmowanych działań i przedsięwzięć przez Specjalistyczne Centrum Wspierające Edukację Włączającą w Bydgoszczy.Tuż po formalnym ukonstytuowaniu SCWEW i podpisaniu umów o współpracy z 5 placówkami edukacyjnymi powołano 10 osobowy zespół składający się z 5 ekspertów SCWEW oraz 5 koordynatorów edukacji włączającej w każdej z placówek. Kolejnym niezbędnym elementem stał się udział lidera SCWEW na szkoleniowych Radach Pedagogicznych:Przedszkola nr 49, Szkoły Podstawowej nr 17, Szkoły Podstawowej nr 37, Szkoły Podstawowej nr 66 i Branżowej Szkoły I Stopnia Nr 12 Samochodowej w celu zapoznania z ideą i modelem SCWEW oraz określeniem zasad współpracy pomiędzy placówką a SCWEW.Przeprowadzono ponadto spotkania eksperckie i konsultacje zarówno z nauczycielami, specjalistami,pedagogami specjalnymi i pracownikami niepedagogicznymi, jak i również z dyrektorami szkół i przedszkola w celu przedstawienia zasad współpracy ze SCWEW i realizacji wsparcia. Nawiązano także rzeczową i profesjonalną współpracę z partnerskimi instytucjami: Poradniami Psychologiczno – Pedagogicznymi oraz Miejskim Ośrodkiem Edukacji Nauczycieli.
Nadrzędnym, a wręcz fundamentalnym działaniem ekspertów SCWEW w trakcie I etapu było przeprowadzenie diagnoz pogłębionych w przedszkolu i szkołach ogólnodostępnych objętych wsparciem SCWEW w zakresie potrzeb, możliwości i oczekiwań oraz przygotowanie szczegółowych raportów z tychże diagnoz. Powyższe dokumenty pozwoliły na opracowanie zbiorczego, analitycznego planu wsparcia przedszkola i szkół ogólnodostępnych w odniesieniu do zdiagnozowanych potrzeb, wyeksponowanych w pięciu obszarach :
- Strategie i uwarunkowania pracy z grupą zróżnicowaną; tworzenie i realizowanie programów wsparcia przy ścisłej współpracy z rodzicami
- Strategie nauczania, sposoby komunikacji i wykorzystanie specjalistycznych materiałów dydaktycznych oraz technologii informacyjno – komunikacyjnej w ramach uniwersalnego projektowania działań w edukacji
- Troska o zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży, ich integrację w ramach różnorodności oraz o dobrostan nauczycieli, specjalistów i innych pracowników placówki
- Doskonalenie wiedzy i umiejętności w zakresie oceny funkcjonowania uczniów, ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz efektywności udzielanego im wsparcia
- Skuteczność zarządzania placówką we współpracy z organem prowadzącym oraz innymi instytucjami i podmiotami realizującymi działania na rzecz szkół i przedszkoli.
Powyższe działania upowszechniane są na oficjalnych stronachinternetowych 5 placówek objętych wsparciem, na stronach instytucji wspierających MOEN, PPPnr1 i PPPnr2 oraz na stronie SCWEW Bydgoszcz (https://www.scwew.bydgoszcz.pl). Wszyscy eksperci SCWEW pełnią dyżury eksperckie zamieszczone na stronie SCWEW. Wyznaczony został także termin cotygodniowych konsultacji eksperckich z koordynatorami edukacji włączającej, na którychplanowana jest bieżąca współpraca zespołu,wymienianie się wiedzą i doświadczeniemoraz wypracowywane są sposoby skutecznej komunikacji.
Na uwagę zasługują także trzy listopadowe przedsięwzięcia, które stanowią wartość dodaną bydgoskiego SCWEW w I etapie działalności :
- Przeprowadzenie Kujawsko – Pomorskiego Mityngu Pływackiego Osób Niepełnosprawnych w Osielsku, gdzie w skład komitetu organizacyjnego weszli eksperci SCWEW, a wolontariuszami byli uczniowie Szkoły Branżowej przy ZSS w Bydgoszczy
- Konsultacje eksperckie z nauczycielami ZSS i spotkania integracyjno – włączające uczniów tejże szkoły z uczniami Specjalnego Ośrodka Szkolno – Wychowawczego nr 3 w Bydgoszczy
- Debatapt. „Czy szkoła jest gotowa na prawdziwą różnorodność?”, która odbyła się w Szkole Podstawowej nr 66 z udziałem uczniów i nauczycieli SP 66 i SP 17 oraz lidera SCWEW. Wypracowano tam następującą konkluzję: „Różnorodność w szkole to zasób, który – mimo trudności – wzbogaca środowisko edukacyjne i inspiruje do tworzenia bardziej otwartego, wspierającego miejsca dla wszystkich uczniów ”.
Przed nami kolejny II etap, w którym oprócz kontynuacji rozpoczętych konsultacji eksperckich przeprowadzimy następujące przedsięwzięcia :
- zorganizujemy ogólnopolską konferencję dotyczącą wdrażania edukacji włączającej w placówkach ogólnodostępnych
- przeprowadzimy kampanię społeczną m in w środkach masowego przekazu
- uruchomimy wypożyczalnię nowoczesnego sprzętu specjalistycznego i pomocy dydaktycznych wraz z przeprowadzaniem konsultacji,instruktaży i pokazówwykorzystaniatakiego sprzętu
- zainicjujemy i poprowadzimy sieć współpracy i samokształcenia dla nauczycieli oraz specjalistów z przedszkoli, szkół ogólnodostępnych
Plan wsparcia dla bydgoskich placówek objętych SCWEW jest przykładem nowoczesnego, zintegrowanego podejścia do edukacji włączającej. Jesteśmy przekonani, że dzięki zaangażowaniu wszystkich uczestników – kadry poszczególnych placówek, uczniów, rodziców, partnerów lokalnych i ekspertów możliwe są wartościowe poszukiwania jak najlepszych rozwiązań w celu zapewnienia każdemu dziecku sukcesów rozwojowych i edukacyjnych.
Krzysztof Nowaczyk - ekspert ds. informacji i ewaluacji SCWEW
Specjalistyczne Centrum Wspierania Edukacji Włączającej (SCWEW)
ponownie w Bydgoszczy
etap I
Kontynuacja działalności SCWEW w Bydgoszczy w latach 2025-2026 jest wynikiem ciągłego poszukiwania odpowiedzi na narastające wyzwania oświatowe, koncentrujące się na pytaniu : jak zapewnić wysoką jakość edukacji dla wszystkich uczniów, niezależnie do jakiej szkoły, czy przedszkola uczęszczają?
Podstawowym założeniem nowego modelu edukacji (edukacji włączającej) jest dzielenie się wiedzą i doświadczeniami nauczycieli i specjalistów placówek specjalnych z nauczycielami przedszkoli i szkół ogólnodostępnych w celu wspólnego poszukiwania jak najlepszych rozwiązań do zapewnienia każdemu dziecku sukcesów rozwojowych i edukacyjnych na miarę indywidualnych potrzeb i możliwości.
Realizowane od września 2025r. przedsięwzięcie to : „Budowa skoordynowanego systemu pomocy specjalistycznej opartego na Specjalistycznych Centrach Wspierających Edukację Włączającą” na podstawie decyzji Ministra Edukacji FERS.01.06-IP.05-0003/23 z dnia 28 marca 2024 r., w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027.
Działalność SCWEW w Bydgoszczy będzie procesem wieloetapowym. W pierwszym etapie zaplanowaliśmy do realizacji następujące zadania :
- Formalne ukonstytuowanie SCWEW, założenie strony internetowej i powstanie logo
- Przeprowadzenie szkoleń Rad Pedagogicznych w pięciu bydgoskich placówkach objętych wsparciem w celu zapoznania z ideą i modelem SCWEW oraz określeniem zasad współpracy pomiędzy placówką a SCWEW
- Zainicjowanie współpracy z instytucjami partnerskimi: Poradniami Psychologiczno - Pedagogicznymi, Miejskim Ośrodkiem Edukacji Nauczycieli, uczelniami wyższymi, organizacjami pozarządowymi oraz placówkami pomocy społecznej
- Przeprowadzenie indywidualnych konsultacji eksperckich dla dyrektorów przedszkoli i szkół oraz pedagogów specjalnych
- Przeprowadzenie diagnoz pogłębionych w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych objętych wsparciem SCWEW
- Przygotowanie raportów z przeprowadzonych diagnoz pogłębionych
- Opracowanie zbiorczego planu wsparcia przedszkoli i szkół ogólnodostępnych w odniesieniu do zdiagnozowanych potrzeb
W ramach realizacji kolejnych etapów działalności SCWEW, które będziemy sukcesywnie opisywać przewidziano także m.in.:
- Konsultacje eksperckie dla nauczycieli, rodziców i dyrektorów
- Superwizje koleżeńskie i zajęcia otwarte w placówkach
- Przeprowadzenie indywidualnych diagnoz specjalistycznych
- Organizacja szkoleń i warsztatów tematycznych
- Utworzenie Wypożyczalni sprzętu specjalistycznego i pomocy dydaktycznych
- Rozpowszechnianie idei SCWEW w kampanii społecznej wspierającej edukację włączającą
- Zorganizowanie konferencji naukowej promującej edukację włączającą
Struktura organizacyjna SCWEW
przy Specjalnym Ośrodku Szkolno – Wychowawczym nr 3
Bydgoszcz, Graniczna 12
https://www.scwew.bydgoszcz.pl/
Aleksandra Kotecka – lider zespołu SCWEW Bydgoszcz
Jolanta Wierzbińska – ekspert ds. edukacji włączającej
Anna Bonisławska - ekspert ds. edukacji włączającej
Dorota Firmowska - ekspert ds. technologii wspomagających
Krzysztof Nowaczyk - ekspert ds. informacji i ewaluacji
oraz
Koordynatorzy ds. edukacji włączającej i współpracy ze SCWEW
w 5 bydgoskich placówkach ogólnodostępnych :
Elwira Chazbijewicz
Przedszkole nr 49
Dorota Sosnowska
Szkoła Podstawowa nr 17
Dagmara Owsianik
Szkoła Podstawowa nr 37
Ewa Chojnacka
Szkoła Podstawowa nr 66
Daria Wojtkiewicz
Branżowa Szkoła I Stopnia Nr 12 Samochodowa
Ponowne uczestnictwo i powierzenie zadań w „Budowie skoordynowanego systemu pomocy specjalistycznej opartego na Specjalistycznych Centrach Wspierających Edukację Włączającą” jest dla nas ogromnym wyróżnieniem. Korzystając z wcześniejszych doświadczeń i reagując na dynamikę nowych wyzwań w polskiej edukacji będziemy aktywnie wspierać model edukacji włączającej, która bazuje na przekonaniu, że wszyscy uczniowie w szkole mają zapewnione warunki do nauki i rozwoju, uwzględniające ich indywidualne potrzeby i możliwości, a nauczyciele są przygotowani do codziennego prowadzenia zajęć w grupach zróżnicowanych.
Krzysztof Nowaczyk - ekspert ds. informacji i ewaluacji SCWEW