Specjalistyczne Centrum Wspierania Edukacji Włączającej (SCWEW) ponownie w Bydgoszczy etap I
 
Specjalistyczne Centrum Wspierania Edukacji Włączającej (SCWEW)
ponownie w Bydgoszczy
etap I
Kontynuacja działalności SCWEW w Bydgoszczy w latach 2025-2026 jest wynikiem ciągłego poszukiwania odpowiedzi na narastające wyzwania oświatowe, koncentrujące się na pytaniu : jak zapewnić wysoką jakość edukacji dla wszystkich uczniów, niezależnie do jakiej szkoły, czy przedszkola uczęszczają?
Podstawowym założeniem nowego modelu edukacji (edukacji włączającej) jest dzielenie się wiedzą i doświadczeniami nauczycieli i specjalistów placówek specjalnych z nauczycielami przedszkoli i szkół ogólnodostępnych w celu wspólnego poszukiwania jak najlepszych rozwiązań do zapewnienia każdemu dziecku sukcesów rozwojowych i edukacyjnych na miarę indywidualnych potrzeb i możliwości.
Realizowane od września 2025r. przedsięwzięcie to : „Budowa skoordynowanego systemu pomocy specjalistycznej opartego na Specjalistycznych Centrach Wspierających Edukację Włączającą” na podstawie decyzji Ministra Edukacji FERS.01.06-IP.05-0003/23 z dnia 28 marca 2024 r., w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027.
Działalność SCWEW w Bydgoszczy będzie procesem wieloetapowym. W pierwszym etapie zaplanowaliśmy do realizacji następujące zadania :
- Formalne ukonstytuowanie SCWEW, założenie strony internetowej i powstanie logo
 - Przeprowadzenie szkoleń Rad Pedagogicznych w pięciu bydgoskich placówkach objętych wsparciem w celu zapoznania z ideą i modelem SCWEW oraz określeniem zasad współpracy pomiędzy placówką a SCWEW
 - Zainicjowanie współpracy z instytucjami partnerskimi: Poradniami Psychologiczno - Pedagogicznymi, Miejskim Ośrodkiem Edukacji Nauczycieli, uczelniami wyższymi, organizacjami pozarządowymi oraz placówkami pomocy społecznej
 - Przeprowadzenie indywidualnych konsultacji eksperckich dla dyrektorów przedszkoli i szkół oraz pedagogów specjalnych
 - Przeprowadzenie diagnoz pogłębionych w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych objętych wsparciem SCWEW
 - Przygotowanie raportów z przeprowadzonych diagnoz pogłębionych
 - Opracowanie zbiorczego planu wsparcia przedszkoli i szkół ogólnodostępnych w odniesieniu do zdiagnozowanych potrzeb
 
W ramach realizacji kolejnych etapów działalności SCWEW, które będziemy sukcesywnie opisywać przewidziano także m.in.:
- Konsultacje eksperckie dla nauczycieli, rodziców i dyrektorów
 - Superwizje koleżeńskie i zajęcia otwarte w placówkach
 - Przeprowadzenie indywidualnych diagnoz specjalistycznych
 - Organizacja szkoleń i warsztatów tematycznych
 - Utworzenie Wypożyczalni sprzętu specjalistycznego i pomocy dydaktycznych
 - Rozpowszechnianie idei SCWEW w kampanii społecznej wspierającej edukację włączającą
 - Zorganizowanie konferencji naukowej promującej edukację włączającą
 
Struktura organizacyjna SCWEW
przy Specjalnym Ośrodku Szkolno – Wychowawczym nr 3
Bydgoszcz, Graniczna 12
https://www.scwew.bydgoszcz.pl/
Aleksandra Kotecka – lider zespołu SCWEW Bydgoszcz
Jolanta Wierzbińska – ekspert ds. edukacji włączającej
Anna Bonisławska - ekspert ds. edukacji włączającej
Dorota Firmowska - ekspert ds. technologii wspomagających
Krzysztof Nowaczyk - ekspert ds. informacji i ewaluacji
oraz
Koordynatorzy ds. edukacji włączającej i współpracy ze SCWEW
w 5 bydgoskich placówkach ogólnodostępnych :
Elwira Chazbijewicz
Przedszkole nr 49
Dorota Sosnowska
Szkoła Podstawowa nr 17
Dagmara Owsianik
Szkoła Podstawowa nr 37
Ewa Chojnacka
Szkoła Podstawowa nr 66
Daria Wojtkiewicz
Branżowa Szkoła I Stopnia Nr 12 Samochodowa
Ponowne uczestnictwo i powierzenie zadań w „Budowie skoordynowanego systemu pomocy specjalistycznej opartego na Specjalistycznych Centrach Wspierających Edukację Włączającą” jest dla nas ogromnym wyróżnieniem. Korzystając z wcześniejszych doświadczeń i reagując na dynamikę nowych wyzwań w polskiej edukacji będziemy aktywnie wspierać model edukacji włączającej, która bazuje na przekonaniu, że wszyscy uczniowie w szkole mają zapewnione warunki do nauki i rozwoju, uwzględniające ich indywidualne potrzeby i możliwości, a nauczyciele są przygotowani do codziennego prowadzenia zajęć w grupach zróżnicowanych.
Krzysztof Nowaczyk - ekspert ds. informacji i ewaluacji SCWEW